Az üzleti élet egyik legfontosabb eszköze a kommunikáció. Erre van szükség az üzletek megkötéséhez, valamint az együttműködéshez. Attól függetlenül, hogy ez egy nagyon fontos része a gazdasági életnek, pontos definíciója mind a mai napig nem ismert. Persze különböző meghatározások születtek a történelem során, de mindegyik eltérő és főleg az adott kor értékeinek, eszmerendszerének felel meg.
A jelenleg legelfogadottabb definíció szerint, a kommunikáció nem más, mint olyan társas interakció, aminek a szerepe az információ átadása, valamint az ismeretek cseréje. Az üzleti életben más céljai is vannak a kommunikációnak. Többek között, a tárgyalások során a felek próbálnak közös érdekeket találni és ezeket kiaknázni. Kommunikálni mindenki tud, hiszen tulajdonképpen minden megnyilvánulásunk egyfajta kommunikációs forma a környezetünk felé.
A kommunikációnak több fajtája van. Először is két nagy csoportra oszthatjuk: verbális és non verbális kommunikációra. Még ezeken belül is több alcsoportot különböztethetünk meg. A verbális kommunikáció formái a beszéd és az írás. Ezek a legfejlettebb módjai a kommunikációnak, ugyanakkor a legegyszerűbb módja az információcserének.
Azonban, egy jó üzletember a non verbális kommunikációt is meg kell értse, ugyanis az sokkal több információt árul el a tárgyalópartnerről, mint a verbális változat. A non verbális kommunikáció eszközei a mimika, a gesztikulálás, a szemkontaktus, a testtartás. Ezek nagyon sokat elárulnak a tárgyaló partnerről, feltéve, ha értjük ezeket a jeleket. A non verbális kommunikációt azért is érdemes figyelni, mert azokkal nehezebb manipulálni, mint a szóbeli kommunikációval.
Nagyon felkészültnek és profinak kell lennie a tárgyalópartnernek, hogy a mimikáival és a testtartásával is félre tudja vezetni az üzletfeleit. A tárgyalások során alapvető feltétel, hogy a tárgyaló felek között meglegyen a bizalom. A non verbális kommunikációból ez is kideríthető, hogy adott a kölcsönös bizalom a felek között vagy sem. A fontosabb tárgyalások során, már egyre gyakrabban alkalmaznak a felek olyan megfigyelőket, akiknek a specialitásuk a non verbális kommunikáció.
Így ők sokkal többet megtudhatnak egy tárgyalás során, mint amit a tárgyaló fél elmond a számukra. Ezek az üzletkötés sikeréhez vagy épp a rossz üzletek meghiúsításához vezethet. Az üzleti kommunikációt még más szempontok szerint is szokták csoportosítani és azon kívül is létezik még a kommunikációnak más formája is, de ez már egy következő bejegyzés témáját képezi.